Semne bune anul are. Revenirea transportului după pandemie
Nu există îndoială că în centrul atenției tuturor a fost pandemia COVID-19 în ultimul an și jumătate, fapt ce a îngreunat considerabil operațiunile economice. Industria transportului și logisticii, alături de multe altele, a suferit un șoc inițial în luna martie 2020 când părea că totul stă pe loc. A fost o scurtă perioadă de șoc, pentru că industria și-a revenit rapid, necesitățile zilnice ale populației trebuiau satisfăcute. Cu toate astea, revenirea, în termeni de performanță a afacerilor, a fost doar parțială, iar în contextul provocat de pandemie multe companii au pierdut lupta cu factorii potrivnici.
Noi reguli ale jocului
Schimbările au fost evidente de la începutul pandemiei. Nu doar condițiile de muncă s-au schimbat peste noapte, o parte din oameni au muncit de acasă, birourile au stat închise, ci și modelul de consum, companiile trebuind să se alinieze rapid cerințelor partenerilor, mulți reducându-și drastic nevoile logistice.
Un exemplu ar fi restricțiile impuse privind circulația persoanelor, nu doar ca trafic internațional, dar și local, către magazine, restaurante, baruri, etc. Rezultatul acestor restricții a dus la scăderea semnificativă a nevoilor de cumpărare a unor bunurilor, precum haine sau obiecte de mobilier sau aprovizionarea cu mâncare a restaurantelor. În comparație, alte industrii au reușit să-și mențină status quo-ul, experimentând chiar creșteri pe plan financiar, aceste fiind companiile din domeniul electronic sau magazinele retail.
Ceea ce a afectat puternic sectorul logistic a fost tocmai munca de acasă. Modificarea de comportament a pus multă presiune pe sectorul logistic.
Economia Europei în ansamblu a avut și ea de suferit în 2020. Conform unor date Eurostat, Produsul Intern Brut a 27 de state din UE a scăzut de la 31,220 € la sfârșitul anului 2019 la 29,730 € la final de 2020, prima scădere a PIB la nivel european înregistrată din 2009 încoace.
Toate aceste schimbări au tras în jos prețurile în transportul de marfă. Ca și comparație, începând din 2017, tarifele medii trimestriale pentru transportul rutier european s-au aflat în scădere numai de două ori. În timp ce, în 2020, s-au înregistrat prețuri foarte joase, care nu au reușit să urce încă până la cel mai înalt punct înregistrat în trimestrul IV 2019.
Ce se vede la orizont?
2021 este anul speranței de mai bine. Și o revenire a început să fie vizibilă. Transport Intelligent a arătat că, deși începutul de an a fost relativ dificil prin prisma lockdown-ului încă existent în multe state europene, în primul trimestru al anului 2021 prețurile la transportul de marfă au crescut cu 1,6%. O creștere mai accentuată se așteaptă în aceste luni de vară, o dată cu redeschiderea granițelor și revenirea sezonului turistic.
Multe dintre autoritățile europene din domeniul transportului aseamănă criza curentă cu cea din 2008, care a avut, de asemenea, un impact major asupra industriei. La fel ca și atunci, transportul rutier european a suferit scăderi majore în prima etapă, urmate de majorarea prețurilor din cauza volumului scăzut de marfă transportată. În consecință, multe companii mai mici au dispărut de pe piață, alături de un număr considerabil de locuri de muncă în industrie.
Marea diferență dintre 2008 și 2021 este digitalizarea, care este la îndemână oricărui transportator. Unul dintre principalele puncte de discuție din industria transportului și logistică în ceea ce privește criza actuală este procesul de inovație și digitalizare.
Această nevoie de digitalizare a fost accelerată de cererea clienților de a avea acces la date și informații privind încărcările și livrările de marfă, informații atât de importante în contextul închiderii și deschiderilor succesive ale frontierelor, din cauza situației epidemiologice din Europa. Transportatorii care au adoptat instrumente digitale au avut un avantaj.
Unul dintre instrumentele digitale importante este aplicația de management de flotă. Transportatorii pot oferi clienților lor informații despre starea vehiculelor, a mărfii, timpul de ajungere la destinație, locația exactă a vehiculelor și multe alte date, reușind retenția acestora și chiar îmbunătățirea relațiilor dintre companii.
Digitalizarea prin utilizarea seviciilor de monitorizare flotă prin GPS, aduc mari beneficii celor care le folosesc. Ajută la diminuearea cheltuielilor și sporirea veniturilor, două aspecte esențiale în momente de criză.
Află mai multe despre serviciile SAS Fleet!